Mulakan dengan Bismillah..

Mulakan dengan Bismillah..

Sunday 19 February 2012

Kursus mengajar Al-Quran kepada Bayi dan Kanak-kanak


Pernah tak anda terfikir untuk mengajar anak membaca Al-Quran bermula daripada usia bayi. Bagi saya, saya memang inginkan anak boleh membaca Al-Quran bermula dari kecil, tapi saya tidak ada bayangan yang tepat, bilakah masa yang sesuai untuk mengajar anak saya membaca Al-Quran. Saya fikir mungkin ketika mereka sudah mencapai umur 4 tahun?
Alhamdulillah, bila mana saya perlukan panduan tentang bila dan bagaimana mendidik anak agar cepat membaca Al-Quran, pada suatu hari, teman baik saya telah menghubungi saya dan mengajak saya untuk sama-sama hadir ke Kursus mengajar Al-Quran kepada bayi dan kanak-kanak. Alhamdulillah, syukur kepada Allah, dan saya amat berterima kasih kepada rakan baik saya Husna kerana sudi mengajak saya bersama.
Kursus ini adalah anjuran Islamic parenting network.  Kursus ini bukanlah kursus untuk belajar ilmu tajwid atau kelas mengaji, tetapi ia lebih kepada cara bagaimana kita memperkenalkan al-Quran kepada anak kita sedari usia bayi lagi. Dalam kursus ini, Puan Lina (penceramah) akan berkongsi pengalaman bagaimana beliau berjaya mendidik anaknya untuk hafaz 30 surah pendek dalam usia 3 tahun!! Wow sungguh hebat sekali pencapaian ini sehingga jauh disudut hati tertanya-tanya bagaimanakah beliau melakukannya. (rasa cemburu juga ada..kerana ingin juga anak sendiri menjadi seperti itu)
Sepanjang kursus tersebut, Puan Lina menunjukkan cara-cara dan bukti melalui tayangan video tentang kebolehan anak kecilnya menghafaz Al-Quran. Anda pasti kagum dengan Puan Lina sebagaimana juga saya. Kerana beliau bukan seorang ustazah, dan bukan juga seorang hafiz, tetapi beliau berjaya menjadikan anak beliau seorang hafiz hasil daripada usaha beliau yang bersungguh-sungguh sejak anak  berada di dalam kandungan lagi. Dalam kursus ini Puan Lina member panduan bagaimana menjadikan Al-Quran sebagai bacaan  atau amalan harian untuk anak sedari bayi. Beliau juga berkongsi pengalaman bagaimana cara yang efektif untuk mendidik anak mengikut ciri kanak-kanak tersebut.
Setelah menghadiri kursus ini, saya rasa amat bermotivasi untuk mendidik anak saya untuk belajar membaca Al_quran dengan lebih awal. Sedikit sebanyak saya menjadikan ilmu yang dikongsi oleh Puan Lina sebagai panduan dalam mendidik anak saya untuk membaca Al-Quran. Walaupun terasa agak rugi sedikit kerana anak saya yang sulung kini sudah berusia 4 tahun, namun InsyaAllah mudah-mudahan Allah memudahkan usaha ini.
Bagi mereka yang ingin hadir ke kursus ini, adalah lebih baik jika anda dapat hadir suami isteri, sama-sama dapat pergi adalah lebih baik, supaya sepakat dalam mendidik anak. Jika anda pergi seorang diri anda dikenakan bayaran yuran RM150. Tetapi jika anda pergi berdua (bersama pasangan atau teman) maka anda hanya perlu membayar RM280. Maklumat lanjut berkenaan kursus ini bolehla terus melayari laman web berikut:
P/s: Anak-anak kita ibarat kain putih, kitalah yang mencorakkan mereka.

No comments:

Post a Comment