Mulakan dengan Bismillah..

Mulakan dengan Bismillah..

Sunday 18 December 2011

Hijrah atau Tahun Baru

Selepas menyambut tahun baru hijrah (Awal Muharam) kini kita akan menyambut tahun baru 2012. Semua orang akan memikirkan apakah azam tahun baru. Kebanyakan kita termasuk saya sendiri akan memikirkan bagaimana untuk membuat pencapaian terbaik dalam hidup ini dan  kebanyakan memikirkan bagaimana untuk membangunkan material, menambah harta, anak, kecantikan dan kewangan...Banyak yang berazam untuk mengubah kehidupan secara fizikal (yang boleh dilihat oleh mata kasar)..tapi sedikit yang memikirkan untuk berubah secara dalaman iaitu rohani dan sikap..

Perkongsian saya ini adalah berdasarkan beberapa siri ceramah agama yang saya dengar. Sekurang-kurangnya lakukanlah satu perubahan atau hijrah yang baik dalam diri anda. Jika sebelum ini anda seorang pemarah..maka jadikanlah azam baru anda untuk tidak mahu marah-marah. Jika sebelum ini anda seorang perokok maka jadikanlah azam baru anda untuk berhenti merokok, Jika sebelum ini anda suka pukul isteri atau anak..maka jadikanlah azam baru tahun ini untuk berhenti melakukan sikap buruk ini. Jika sebelum ini anda liat untuk solat jemaah di masjid atau surau (terutama bagi kaum muslimin) maka letakkan azam anda untuk memeriahkan masjid tahun ini dan pada tahun-tahun seterusnya sehingga ke hujung usia anda. Jika sebelum ini anda tidak bertudung maka bertudunglah seperti yang telah diperintahkan Allah dalam surah Annur ayat 31. Selepas berazam maka berusahalah mencapainya..sesungguhnya jalan ke syurga itu amat payah..manakala jalan ke neraka itu amat mudah.

Rasulullah pun dah memberi contoh kepada kita ketika hijrah baginda daripada Mekah ke Madinah..bukan lah sesuatu yang mudah kerana perlu melalui banyak kepayahan dan keperitan. Setelah itu  barulah Islam bersinar ke seluruh pelusuk dunia.

Kami ingin ke sana..

No comments:

Post a Comment